Banan&choklad muffins och Banankaka

Det har jag bakat idag och här har ni recepten!!

Banan- och chokladmuffins  Ingen hit för min del med Jonas älskar dom!

Tillagningstid: 40-60 min
Svårhetsgrad: Medel
12-15 st

Ingredienser
6 dl vetemjöl
3 dl strösocker
1½ tsk bakpulver
½ tsk salt
1 3/4 dl flytande Milda
1 3/4 dl filmjölk
2 ägg
2 bananer
200 g ljus blockchoklad, i stora bitar

Instruktioner

1. Sätt ugnen på 175°C. Blanda de torra ingredienserna i en skål. Vispa ihop matfett, filmjölk, ägg och rör ner blandningen i skålen.
2. Skär bananerna i mindre bitar och rör ner dessa tillsammans med chokladen i smeten. Fördela smeten i stora formar eller i smord muffinsplåt och grädda i mitten av ugnen ca 30 minuter

Banankaka!   RIKTIGT GOD blev den =)

Ingredienser

16 skivor

75 g smör
1/2 dl mjölk
2 ägg
2 dl strösocker
2 mogna bananer
1 tsk kanel
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1/2 tsk bikarbonat

Gör så här

Sätt ugnen på 175°. Smörj och bröa en avlång form, ca 1 1/2 liter. Smält smöret och häll i mjölken. Vispa ägg och socker pösigt. Skala och mosa bananerna. Rör ner banan, kanel och mjölet blandat med bakpulver och bikarbonat. Rör snabbt ner mjölkblandningen. Häll smeten i formen. Grädda i nedre delen av ugnen 55-60 min.


Var en sötis och kommentera:

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?
Trackback


RSS 2.0